A. Rancangan pembangunan ekonomi
PENGENALAN:-
Pada hari ini rakyat Malaysia dapat
hidup secara aman dan harmoni dan situasi ini berkait rapat dengan dasar-dasar
pembangunan yang telah dilaksanakan. Keistimewaan dasar-dasar pembangunan
negara ini adalah kerana semuanya dapat mengimbangkan amalan ekonomi bebas dan
campur tangan kerajaan. Sebelum tahun 1969, amalan ekonomi bebas diberi
keutamaan dan amalan ekonomi ini telah membawa kepada ketidakseimbangan
sosioekonomi antara kaum di negara kita. Tidak kurang juga pendapat yang
mengaitkan peristiwa rusuhan kaum pada 13Mei 1969 sebagai kesan perbezaan
sosioekonomi antara kaum. Walaupun peristiwa 13 Mei membawa kepada kematian
orang ramai dan kerosakan harta benda, namun kejadian ini juga turut
menyedarkan para pemimpin negara dan masyarakat bahawa sesuatu tindakan yang
tegas harus diambil.
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 355)
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 355)
MAKSUD PEMBANGUNAN:-
·
Pembangunan
mempunyai pelbagai maksud dan dimensi. Biasanya, pembangunan merujuk kepada
usaha megubah masyarakat atau negara daripada keadaan mundur kepada maju.
Perubahan yang dimaksudkan meliputi pelbagai aspek kehidupan manusia seperti
ekonomi, politik, pendidikan, psikologi dan sebagainya. Selain itu, perubahan
ini juga merujuk kepada aspek fizikal, kebendaan, dan bukan kebendaan.
·
Secara
keseluruhannya, pembagunan ekonomi negara yang seimbang menjadi matlamat utama
dalam penggubalan dasar pembangunan ekonomi negara sejak kemerdekaan sehingga
kini. Selepas kemerdekaan, pihak kerajaan telah melaksanakan beberapa rancangan
pembangunan negara untuk mengatasi segala masalah sosioekonomi dan politik yang
dihadapi oleh masyarakat Tanah Melayu kesan peninggalan dasar- dasar yang
diamalkan oleh penjajah British sebelum ini.
·
Pembangunan
negara dirancang melalui dua rancangan utama, iaitu Rancangan Malaysia Lima
Tahun dan Rangka Rancangan Jangka Panjang (RRJP). Sejak merdeka, sembilan
rancangan pembangunan dan dua Rangka Rancangan Jangka Panjang telah
dilaksanakan dengan jayanya.
DASAR-DASAR UTAMA KERAJAAN
Dasar-dasar
ekonomi secara keseluruhannya dapat dikatakan umpama tapak, falsafah, peraturan
dan cara mencapai sesuatu matlamat ekonomi negara. Dasar ekonomi juga merujuk
usaha untuk mengubah masyarakat dan negara daripada keadaan mundur kepada maju
dalam pelbagai aspek kehidupan (kebendaan dan bukan kebendaan). Pada peringkat
awal, terutama sebelum tahun 1971, sebahagian besar program pembangunan ekonomi
negara bertumpu kepada usaha untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi yang diukur
melalui Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan pertambahan dalam pendapatan per
kapita. Sememangnya dari setahun ke setahun, kedua-dua unsur ini menunjukkan
peningkatan. Namun, masih berlaku masalah kemiskinan dan penguasaan sektor
ekonomi tidak seimbang antara kaum Misalnya, jurang kemiskinan antara golongan
kaya dengan golongan miskin masih terlalu besar, monopoli sektor ekonomi oleh
sesebuah kaum masih ketara dan masalah pengangguran dalam kalangan penduduk
yang menyebabkan gejala sosial sering berlaku.
Program pembangunan ekonomi perlu
dirancang bagi memastikan seluruh rakyat memperoleh keperluan asas dan
keperluan besar lain seperti kesihatan, pendidikan, keselamatan dan hak-hak
kemanusiaan. Selain itu, secara ringkasnya dapat dirumuskan bahawa strategi
pembangunan ekonomi negara selepas merdeka adalah untuk mencapai pembangunan
yang seimbang bagi semua sektor ekonomi, perpaduan kaum dan kestabilan politik.
Justeru, beberapa buah dasar telah digubal dan diaplikasikan di negara ini. Antaranya adalah dasar-dasar yang berkaitan dengan pembangunan sosioekonomi negara. Pembentukan dasar-dasar ini penting kerana bukan sahaja bermotifkan perpaduan rakyat, malahan mencukupi semua aspek kehidupan dan kemanusiaan dalam negara. Dasar-dasar ini juga dibentuk dengan mengambilan kira setiap peringkat umur, kaum, taraf sosial dan agama supaya lahir sikap bertolak ansur, berperikemusiaan, bertanggungjawab dan nilai-nilai murni yang lain dalam kehidupan.
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 360)
Justeru, beberapa buah dasar telah digubal dan diaplikasikan di negara ini. Antaranya adalah dasar-dasar yang berkaitan dengan pembangunan sosioekonomi negara. Pembentukan dasar-dasar ini penting kerana bukan sahaja bermotifkan perpaduan rakyat, malahan mencukupi semua aspek kehidupan dan kemanusiaan dalam negara. Dasar-dasar ini juga dibentuk dengan mengambilan kira setiap peringkat umur, kaum, taraf sosial dan agama supaya lahir sikap bertolak ansur, berperikemusiaan, bertanggungjawab dan nilai-nilai murni yang lain dalam kehidupan.
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 360)
DASAR EKONOMI BARU (DEB)
l Dasar Ekonomi Baru (DEB)
diperkenalkan pada tahun 1970, terutama sebagai reaksi kepada peristiwa 13 Mei
1969. Dasar ini dilaksanakan antara tempoh 1971 hingga 1990 sebagai satu
rancangan pembangunan ekonomi dan perpaduan negara dalam masyarakat yang
berbilang kaum. DEB dilancarkan oleh kerajaan Malaysia melalui Rangka Rancangan
Jangka Panjang (RRJP) antara tahun 1971-1990. Hal ini disebabkan
program-program didapati belum dapat mengatasi pelbagai masalah.
Masalah-masalah berikut:
a) Jurang sosioekonomi antara
Bumiputera dengan bukan Bumiputera.
b) Jurang sosioekonomi antara
desa dengan bandar.
c) Jurang sosioekonomi antara
negeri pantai barat dengan pantai timur.
d) Jurang sosioekonomi antara
negeri di Semenanjung Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak.
l Tindakan dan pelaksanaan perlu
dilakukan dengan segera untuk mengatasi masalah-masalah tersebut. Secara keseluruhannya,
matlamat DEB bersifat ‘serampang dua mata’ iaitu:
a)
Mengurangkan
dan seterusnya membasmi kemiskinan dengan menambah pendapatan dan memperbanyak
peluang pekerjaan kepada semua rakyat tanpa mengira kaum.
b)
Menyusun
semula masyarakat untuk mengurang dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi-fungsi ekonomi.
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 361-362)
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 361-362)
ASPEK KEMISKINAN
l Masalah kemiskinan menyebabkan
perpaduan masyarakat sukar dipupuk terutamanya apabila wujud jurang kemiskinan
dan kekayaan yang terlalu besar antara masyarakat dalam sebuah negara. Aspek
kemiskinan menjadi salah satu tumpuan utama dalam DEB. Masalah kemiskinan yang
melanda negara sebenarnya bukan sahaja tertumpu di kawasan luar bandar, malahan
di kawasan bandar.
l Kaum Bumiputera yang menguasai sektor
pertanian tradisional merupakan kaum yang berada padar kadar kemiskinan.
Pelbagai faktor dikaitkan dengan masalah kemiskinan di Malaysia pada ketika itu
seperti:
a)
Bencana
alam yang boleh menyebabkan penyakit dan kerosakan tanaman.
b)
Kejatuhan
harga barang eksport akibat daripada kemelesetan ekonomi dunia.
c)
Saiz
isi rumah yang terlalu besar.
d)
Pergantungan
kepada orang tengah yang selalu mengeksploitasi pengeluar dengan membeli produk
pada harga yang murah tetapi tetapi menjual dengan harga yang jauh lebih mahal.
e)
Kekurangan
input yang dapat meningkatkan pengeluaran.
f)
Corak
pertanian tradisional, faktor- faktor sosial dan budaya.
l Justeru, pelbagai usaha dipraktikkan
untuk membasmi kemiskinan melalui DEB seperti yang beriikut:
a) Mewujudkan peluang pekerjaan untuk
semua golongan, terutama penganggur.
b) Menambahkan daya pengeluaran dan
pendapatan
c) Memberikan peluang kepada orang yang
bekerja di sektor yang rendah daya pengeluarannya berpindah ke sektor yang
lebih lumayan.
d) Mengurangkan jurang perbezzan
pendapatan antara kaum dan kawasan (bandar dan luar bandar).
e) Memodenkan kehidupan di luar bandar.
f) Mewujudkan kumpulan perusahaan dan
perdagangan Bumiputera.
g) Mengadakan susasana kerajaan yang
menggabungkan pelbagai kaum.
h) Memperbaik taraf dan kualiti hidup
rakyat melalui pelajaran latihan, kesihatan, kemudahan infrastruktur dan
lain-lain.
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 362)
STRATEGI PEMBASMIAN KEMISKINAN
l Pembasmian kemiskinan mengikut
kawasan luar bandar dan kawasan bandar.
a) Kemiskinan di luar bandar
Ø Kumpulan miskin di kawasan ini
terdiri daripada pekebun kecil, menanam padi, pekerja estet, nelayan dan
penternak. Menurut banci penduduk pada tahun 1970, terdapat kira-kira 49.3%
penduduk berpendapatan di bawah kemiskinan (iaitu RM200.00) dan kira-kira 86%
daipada jumlah tersebut iala penduduk luar bandar. Selepas pengenalan DEB,
kadar kemiskinan pekebun kecil getah berkurangan daripada 64.7% (1970) kepada
40% (1987). Kadar kemiskinan penanam padi turut berkurangan, iaitu daripada
88.1% (1970) kepada 50.2% (1987).
Ø Dalam hal ini, pihak kerajaan telah
melaksanakan pelbagai kemudahan perkhidmatan awam seperti kemudahan pendidikan,
kesihatan, bekalan air dan elektrik. Selain itu, pihak kerajaan juga telah
menyediakan bantuan subsidi baja, biasiswa pelajaran dan buku teks percuma,
makanan tambahan kepada kanak-kanak dan program rumah murah. Usaha pihak
kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup penduduk ini telah menampakkan hasil
dalam masa lebih kurang 20 tahun dengan tahap kemiskinan penduduk dapat
dikurangkan, iaitu daipada 49.3% pada tahun 1970 kepada 17.1% pada tahun 1990.
b) Kemiskinan di bandar
Ø Kumpulan miskin di bandar terdiri
daripada mereka yang terlibat dalam sektor perlombongan, pembuatan, pembinaan,
pengangkutan, perdagangan dan perkhidmatan. Selepas pengenalan DEB, kadar
kemiskinan ini Berjaya dikurangkan. Dalam tempoh 20 tahun pelaksanaan DEB,
kadar kemiskinan di Bandar berkurangan dengan ketara dari 21.3% pada tahun 1970
kepada 7.5% pada tahun 1990.
Ø Penyediaan keperluan asas dan mutu
kehidupan.
Secara
keseluruhan didapati mutu kehidupan masyarakat bertambah baik dengan pengenalan
DEB. Misalnya dalam aspek kesihatan, kadar kematian bayi dan kadar kematian
kasar semakin berkurangan. Jangka hayat penduduk juga kian bertambah. Dalam
aspek pelajaran pula, bilangan pelajar di sekolah rendah dan begitu menengah
menunjukkan peningkatan yang mendadak. Begitu juga dengan kadar masyarakat yang
kenal huruf. Bagi kemudaha-kemudahan awam, peratus penduduk luar bandar yang
mendapat bekalan air paip dan bekalan elektrik serta kemudahan tandas yang
sempurna semakin meningkat.
Ø Pembasmiaan kemiskinan mengikut
negeri
Jadual dibawah
mengambarkan dengan jelas kadar kemiskinan di setiap negeri dapat dikurangkan
dalam tempoh 11 tahun setelah DEB dipraktikkan dan seterusnya:
kemudahan infrastruktur dan lain-lain.
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 363-364)
https://www.slideshare.net/qwotepryde/dasar-ekonomi-baru-45665702 |
Kadar Kemiskinan Mengikut Etnik Tahun
1970:
Pada tahun 1970, kadar kemiskinan dalam kalangan orang Melayu
jauh lebih tinggi iaitu 64.8% berbanding dengan kaum Cina iaitu 26% dan India
39.2%. Sementara purata pendapatan keluarga Melayu pula didapati dua kali ganda
jauh lebih rendah berbanding dengan kedua-dua kaum tersebut iaitu sebanyak
RM172.00 sahaja. Lihat jadual berikut;
Etnik
|
Kadar Kemiskinan (%)
|
Pendapatan Purata Keluarga Sebulan (Rm)
|
Melayu
|
64.8
|
172.00
|
Cina
|
26.0
|
394.00
|
India
|
39.2
|
304.00
|
Lain-lain
|
44.8
|
813.00
|
STRATEGI
PENYUSUNAN SEMULA MASYARAKAT
l Dasar pecah dan perintah yang
diamalkan oleh British telah menyebabkan berlakunya tumpuan kaum mengikut
fungsi ekonomi tertentu. Fenomena ini
menyukarkan perpaduan kaum. Masyarakat negara ini perlu disusun kembali supaya
ketidaksimbangan yang berlaku sebelum ini dapat diatasi. Bagi merealisasikan
usaha tersebut, kerajaan telah melaksanakan beberapa program yang melibatkan
berbagai-bagai sektor ekonomi seperti perindustrian, perdagangan, pertanian,
perlombongan, pembinaan, pengangkutan, pelajaran dan perumahan.
l Strategi dan kejayaan yang diperoleh
dalam usaha penyusunan semula masyarakat:
a) Peningkatan dalam pendapatan dan
menyusun kadar kemiskinan mengikut kaum. Pendapatan kaum Bumiputera Berjaya
dinaikkan dan dapat mengurangkan perbezaan pendapatan dengan kaum lain,
terutama kaum Cina. Pendapatan kaum Bumiputera pada tahun 1970 berjumlah $172
sebulan meningkat kepada %614 pada tahun 1987. Kadar kemiskinan bagi semua kaum
juga telah menurun.
b) Penyusunan semula corak guna tenaga.
Pada peringkat awal, kaum Melayu amat kurang terbabit dalam kumpulan ‘Ikhtisas
dan Teknik’ melainkan guru. Oleh itu, lebih ramai orang Melayu diserapkan ke
dalam sekotor ini. Begitu juga dengan sektor perniagaan, kaum lain diserapkan
supaya tidak mempunyai jurang yang terlalu besar berbanding dengan kaum Cina.
c) Penyusunan semula hak milik dalam
sektor syarikat. Golongan Bumiputera juga amat sedikit dalam permodalan ataupun
memegang mana-mana saham syarikat. Justeru, orang Melayu digalakkan untuk
menyertai sektor ini.
d) Pencapaian-pencapaian lain.
Pencapaian yang dimaksudkan di sini ialah pencapaian dalam sektor industri
serta pembangunan bandar dan luar bandar. Penduduk Bumiputera di bandar-bandar
juga semakin meningkat, misalnya daripada 41.3% (1985) kepada 44% (1988).
l DEB Berjaya mengubah hamper
keseluruhan sistem sosial masyarakat majmuk di Malaysia. DEB berjaya
menjalankan strateginya dalam menghadapi reality ‘perbezaan etnik’ dan dalam usaha
mewujudkan keseimbangan dalam pelbagai aspek kehidupan. Tidak dinafikan,
hasilnya adalah positif dan dasar ini Berjaya mencapai perpaduan nasional
melalui falsafahnya, iaitu ‘Pembangunan Dengan Pengagihan Saksama’.
l Peningkatan ekonomi negara dan kejayaan
DEB terbukti apabila didapati inflasi Berjaya dikekalkan pada kadar 4.6% dan
keseluruhan pada kadar kemiskinan menurun daripada 42.4% pada tahun 1976 kepada
17.1% pada tahun 1990. Kadar kemiskinan luar bandar, terutama menunjukkan
penurunan daripada 50.9% pada tahun 1976 kepada 21.8% pada tahun 1990. Di
samping itu, hak milik modal saham Bumiputera meningkat daripada 2.4%pada tahun
1970 kepada 20.3% pada tahun 1990.
(PENGAJIAN MALAYSIA EDISI KE-5 M/S 363)
Comments
Post a Comment